Reisverslag Wat Pah Nanachat – The International Forest Monastery

geplaatst in: Geen categorie | 0

Wat Pah Nanachat – The International Forest Monastery
Bahn Bung Wai
Ampher Warin Chamrab
Ubon Rachathani 34310 Thailand

https://www.watpahnanachat.org/contact

Via Stanislas Wang Genh, zoon van Meester Olivier Reigen Wang-Genh, heb ik dit woud klooster ontdekt. Het is geen meditatiecentrum (geen meditatiecursussen) maar een klooster waar je, vanaf een week, deel kunt uitmaken van de spirituele beoefening:
‘Over het algemeen hebben gasten vele uren per dag om zelf te studeren en te mediteren. Om goed gebruik te kunnen maken van de situatie is het noodzakelijk dat je eerdere meditatie-ervaring hebt gehad en kennis hebt gemaakt met de boeddhistische leringen. De dagelijkse routine in het klooster is meestal:
03:00 uur Ochtendwekker
03:30 Ochtendbijeenkomst: zingen en meditatie
Dawn Monks gaan op aalmoesronde.
Lekengasten vegen het klooster of helpen in de keuken. ongeveer 1 uur vegen en daarna helpen in de keuken (= uitpakken van de giften uit Udon = stad in de buurt)
08:00 De maaltijd
09:30 Korte dagelijkse Dhamma-lessen (“Ovada”)
15:00 Klusjesperiode (vegen klooster)
16:30 Middagborrel
18:15 Avondbijeenkomst: zingen en meditatie

Een groot deel van de dag is gereserveerd voor privébeoefening, waarbij de tijd wordt gebruikt voor zit- en loopmeditatie, hetzij in iemands privéhut in het bos, hetzij in een van de meditatiezalen. Het bovenstaande schema is verplicht voor alle gasten en kan worden aangevuld met periodes van groepsoefening, gemeenschappelijk werk of Dhamma-instructies, afhankelijk van de behoeften van de gemeenschap.

Zelfs voor Theravada boeddhisme is dit een zeer strikt schema (vroeg op: 3 uur; 1 maaltijd per dag). Voor mij waren beide aspecten geen probleem, veel moeilijker was een gebrek aan schema (en ik wou geen schema van mijzelf installeren), enkel aanwezig zijn en go with the flow (wu wei) was iets teveel van het goede (ondanks mijn jarenlange zazen ervaring).

Niettegenstaande dat Zen en Theravada beoefening in essentie hetzelfde is, is de praktijk uitermate verschillend:

Zen Mahayana

strikte beoefening (zithouding; sesshins, ….)
individuele en collectieve beoefening
er moet niets bereikt worden (enkel ware aard herinneren)
een Zen monnik kan getrouwd zijn
een Zen monnik is een spirituele vriend, voorganger
een Zen monnik heeft een spirituele praktijk dat geïntegreerd
is in zijn dagdagelijks leven waarmee hij zijn inkomen verdient

Wat Pah Nanachat – The International Forest Monastery

Theravada

geen strikte zithouding
individuele beoefening in sangha
zichzelf perfectioneren (zoals Boeddha worden)
strikte voorschriften om monnik te zijn
een monnik krijgt zeer grote waardering en respect van leken
er is een verschil tussen een monnik en een leek
een monnik heeft zijn spirituele praktijk dat ook zijn dagdagelijks
leven is, hij leeft van de giften die het klooster krijgt

Ik dank de monniken duizendmaal voor hun ontvangst en diepgaande beoefening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *