Lichaam en geest zijn één. Shin jin ichi nyo, eenheid lichaam-geest. De hele leer en beoefening van Soto Zen is gebaseerd op dit essentiële principe. Wijzelf moeten tijdens zazen voortdurend terugkeren naar deze realiteit: de aanwezigheid van het lichaam, de adem die bezielt, het bewustzijn en al zijn functies zijn één.
De houding van zazen is van immense eenvoud, gewoon zittend, alleen zittend. Zo vinden we de natuurlijke eenvoud van het lichaam, het tellen, het verlaten, het loslaten, het natuurlijke niet-gehechtheid van het lichaam. Het oor hecht zich niet aan geluiden, het wacht niet. Het oog is niet gehecht aan vormen, het wacht niet op kleuren.
Al het functioneren van het lichaam is dus, zonder spijt, zonder verwachting. Wat we de geest noemen is vergelijkbaar. Geen spijt, geen gehechtheid, geen verwachting. Gewoon een aanwezigheid. Lichaam-geest herontdekken eenvoud. Zonder decoratie, zonder make-up, zonder verleiding. Ga tijdens deze dagen van sesshin altijd in deze richting, ga niet naar ingewikkelde dingen, ingewikkelde relaties, ingewikkelde gedachten, ingewikkelde analyses. We proberen altijd te begrijpen, te begrijpen, te beperken.
Onderzoek tijdens de sesshin wat niet kan worden begrepen, wat niet kan worden begrepen en toch wat duidelijk is. Lichaam-geest is één, innerlijk-uiterlijk één, zelf en universum één.
Elk moment verschijnen er een nieuwe gedachte, nieuwe beelden, nieuwe emoties. Op elk moment hebben we de keuze om ze te volgen en niet te volgen, om ons in deze mentale stroom te laten trekken of om ons te stabiliseren in onze zazen, door terug te keren naar de houding, naar de ademhaling, om direct contact te maken met de organen van de zintuigen. Op elk moment is deze keuze bepalend. Wees dus zeer waakzaam. Dit betekent niet vechten of tegenwerken. Tijdens zazen is er geen strijd, geen strijd, alleen deze aandacht tussen het volgen van de mentale activiteit, het persoonlijke bewustzijn of het aan zichzelf overlaten, het niet aanraken.