Meester Kaizen zei: tijdens zazen ga je je ware natuur zien en jouw gezicht voor je geboorte
Wat zijn wij? Wie zijn wij?
Boeddha zei dat de oorzaak van het menselijk lijden onwetendheid is. De onwetendheid waarover Boeddha sprak is onze onwetendheid over onze ware aard. Meester Keizan zei dat door zen te beoefenen de mens zijn kennis over deze ware aard terug kan ontdekken. Dit is echter geen gewone kennis, het is kennen zonder te kennen. Dus de koan is: wat is jouw gezicht voor het gezicht dat je dacht te hebben. Op wat lijk je voordat je kijkt met je gewone perceptie? Voordat er woorden zijn want we denken met woorden. We denken op een dualistische manier. Ik en de wereld. Wat is er vóór deze manier van denken?
In zen gebruiken we dikwijls het woord ‘boven iets’, au dela, beyond. Zoals in hishiryo, denken boven het denken. Dit lijdt echter naar iets transcendente. Het is meer ‘voor’. Wat is er voordat de dualistische gedachten komen? Deze ware natuur, het Zelf is daar. Daar voordat de gedachten komen. We moeten terugkomen naar dat daar door het te ervaren, de poort van het huidige moment.
Kom terug naar dat voor je gedachten opkomen, telkens weer. Doe het, ervaar het en het wordt duidelijk.