Kusen – Bodaishin – vervolg

geplaatst in: Geen categorie | 0

Het is vertrekkend van de geest die denkt dat we Bodaishin beoefenen. We kunnen de geest van ontwaken slechts beoefenen vanuit deze geest die denkt.

 

Dit is echt een punt dat we moeten bestuderen tijdens onze zazen. Niet op een intellectuele manier maar zeer diep observeren tijdens zazen. Er wordt gesproken over drie verschillende geesten:

Citta: de geest die denkt, de mentale activiteit

Virya: de geest van bomen en planten

Vridaya: de uitstrekte geest, de oude geest, de geest zonder begin of einde. Alaya.

 

Meester Dogen zei dat al geesten éénzelfde heijoshin zijn. In alle oude sutra’s, in alle boeddhistische scholen, beschrijft men veel het bewustzijn en ontrafelen ze dit menselijke bewustzijn. De heiligen in India en China hebben heel hun leven gewijd aan het bestuderen van dit bewustzijn en in dit tijdperk hadden ze nog veel meer tijd dan wij. In de Lankavatara sutra beschrijft men 8 bewustzijnstoestanden, in andere boeddhistische scholen 9 en in zen spreekt men van enorm veel bewustzijnstoestanden.

In feite zijn deze geesten, dit bewustzijn zoals een oceaan. Wanneer we over de oceaan spreken dan spreken we over veel zaken: de diepe wateren, de tussenlagen, het oppervlakte water, de golven, de stromingen, enz….