Shikantaza – 08-08-2016

geplaatst in: Geen categorie, Kusens | 0

Aangezien Zen in Europa nog vrij jong is heeft de Sotoshu (= de Soto Zen School in Japan) de klassieke zen termen laten toelichten door Japanse universiteitsprofessoren en gereputeerde geleerden van het Centrum voor Soto Zen Studies. Hier hun toelichting m.b.t. shikantaza een basisbegrip uit onze zen beoefening.

 

In de Chinese volkstaal werd de uitdrukking shikantaza reeds gebruikt. Shikan betekent ‘enkel maar bezig zijn met’ en taza betekent zitten. Dus shikantaza betekent enkel maar bezig zijn met zitten.

 

In Zen werd dit begrip sterk benadrukt door de Chinese Meester Nyojo die de voornaamste leraar van Meester Dogen was. Hij zei: het beoefenen van zazen is het laten vallen van lichaam en geest. Je moet geen wierrook branden of sutra’s reciteren. Enkel maar zitten met een éénpuntige geest.

 

In de shobogenzo zei Dogen dat Zen Meester Nyojo altijd sprak over de uitermate belangrijkheid van shikantaza.

 

Wanneer we shikantaza beoefenen als een middel om iets uiteindelijk te bereiken dan zou deze beoefening beëindigen wanneer we ons doel bereikt hebben.

 

In de Fukanzazengi geeft Meester Dogen echter het voorbeeld dat Shakyamuni Boeddha zes jaar zazen beoefende hoewel hij vanaf zijn geboorte de Boeddha dharma reeds kende. Ook zat Bodhidharma negen jaar voor een muur nadat hij uit China gekomen was hoewel hij reeds de verlichting bereikt had.

 

Daarom werd in de Gakudo Yojinshu geschreven dat de realisatie in de beoefening ligt. Op dezelfde manier schreef Meester Dogen in de Bendowa: ‘veronderstellen dat de beoefening en de realisatie niet één zijn dan is dit een gezichtspunt dat buiten de Weg ligt. In de leer van Boeddha zijn ze onafscheidelijk’.

 

Beoefening is de onmiddellijke, oorspronkelijke realisatie.

 

De beoefening met een beginners geest is in zichzelf de volledige realisatie.

 

Kenshu Sugawara  – Center for Soto Zen Studies

 

oorspronkelijke tekst:

http://global.sotozen-net.or.jp/eng/library/key_terms/pdf/key_terms01.pdf